פנינים

פנינים

פנינה הינה אבן חן מיוחדת ומעניינת

פנינה, או מרגלית, היא אבן חן הנוצרת לעיתים ברכיכות ממחלקת הצדפות ולעיתים בקונכיות שבלולים. אבן חן זו נפוצה מאוד, והיא החשובה מבין אבני החן שמקורן ביולוגי, ולא מינרלי כגון אבני חן רבות אחרות.

דברים מעניינים על פנינים

  • היווצרות הפנינה: הפנינה עצמה עשויה מחומר אורגני הנוצר מהפרשות של רכיכות מסוימות, בעיקר מסדרת דמוי-פניניות. הפרשות אלה נוצרות מגירוי כלשהו החודר לצדפה וגורם להפרשה של קלציט וארגוניט, אשר בשילוב עם חלבון קרני יוצרות עם הזמן שכבות אשר הופכות לכדור מבהיק ומרהיב.
  • התחלה וסוף: בניגוד לדעה הרווחת כי הגירוי המתחיל את התהליך חייב להיות גרגיר חול, הרי שמקרה זה נדיר ביותר ולרוב מדובר בטפיל, חומר אורגני כלשהו או אף נזק לרקמת המגן הפנימית המגינה על הרכיכה. לגבי סופה של הפנינה- מכיוון שהפנינה עשויה בעיקר מסידן פחמתי, היא נמסה בחומצה כגון חומץ, יין ואפילו מיץ תפוזים.
  • היכן ניתן למצוא פנינים? פנינים ניתן למצור בדרום יפן, סביב סרי לנקה וחופי דרום הודו, באינדונזיה, בפיליפינים, בחופי קליפורניה ומפרץ מקסיקו ובאיים רבים באוקיינוס.
  • צבעי הפנינה: לפניני מים מתוקים צבעים רבים, מלבד הצבע השחור אשר לא מתקבל בהן אף פעם. לעומת זאת, לפניני ים רגילות, אשר נקראות גם פניני מים מלוחים, צבעים אפור, לבן וכסוף בלבד. ישנו זן ייחודי של פנינים הנקרא "פניני הים הדרומי" שצבען זהב ושחור. כיום מתקיימים ניסיונות רבים לגידול צדפות שיניבו פנינים בצבע זהב, אולם ההצלחה לא מרובה.
  • פנינים בישראל: ישנם אזכורים של פנינים כבר בתנ"ך בספר משלי: "יֵשׁ זָהָב, וְרָב-פְּנִינִים; וּכְלִי יְקָר, שִׂפְתֵי-דָעַת." כיום יודעים כי בני ישראל ייבאו את הפנינים, לרוב מהפיניקים. בנוסף, בתקופת התנ"ך היה מקובל להמיס פנינה לתוך משקה ולצרוך אותה בתור תרופה. גם כיום אין שליית או ייצור פנינים בישראל, והן מיובאות, אם כי שוויין היחסי נמוך משהיה.

פנינים הינן אבני חן מעניינות, ייחודיות ויפיפיות

בשל מראן יוצא הדופן של הפנינים, הן הפכו למצרך יקר ומבוקש כבר מימי קדם. היום תעשיית הפנינים מפותחת מאוד, ומאפשרת גידול מבוית של פנינים, כך שכל אחת יכולה להרשות לעצמה לרכוש שרשרת של האבן הייחודית הזאת.

כתיבת תגובה